Ofte stillede spørgsmål

Her kan du finde et svar på ofte stillede spørgsmål. Kontakt os gerne via formularen nedenfor, hvis du ikke fandt det du søgte.

Hvor stort er depositum?

Depositum består af 3 mdr. husleje + 1 måned forudbetalt leje.

Hvor meget betaler man i forbrug?

Det afhænger af dit forbrug, jf. måleraflæsning.

Vi bruger Techem til udarbejdelse af varme- og vandregnskab, som sker via fjernaflæsning af måler en gang årligt.

Hvem står for vedligeholdelsen af lejemålet?

Den indvendige vedligeholdelse påhviler dig som lejer. Vedligeholdelsespligten medfører, at du under lejemålets beståen skal foretage løbende vedligeholdelses- og istandsættelsesarbejder, således at lejligheden til enhver tid fremstår som vel vedligeholdt. Vedligeholdelsespligten omfatter også den løbende vedligeholdelse af vægge med maling/tapetsering, hvidtning af lofter, maling/lakering af alt træværk i lejligheden, herunder radiatorer, rør m.v. og den af udlejer foreskrevne vedligeholdelse af gulve og gulvbelægninger.​

Det påhviler dig endvidere at vedligeholde og om fornødent forny alle vandhaner, blandingsbatterier, el-afbrydere og el-kontakter, ruder, håndvaske, bruser med slange, vandhaner og faste skabe, medmindre du kan godtgøre at evt. påkrævet fornyelse ikke skyldes din forsømmelse. Således hæfter du også for punkterede ruder i dit lejemål.

Vedr. hårde hvidevarer skal disse afleveres som ved indflytningen, bortset fra den slitage der er en følge af almindelig slid og ælde.​

Du skal sørge for at holde afløb i køkken og bad rene, herunder også din egen del af afløbsrør frem til ejendommens faldstamme.​

Endelig skal du i lejeperioden foretage vedligeholdelse og fornøden fornyelse af låse og nøgler.

Den udvendige vedligeholdelse påhviler derimod udlejer. Alle andre vedligeholdelsesarbejder – udover maling, hvidtning, tapetsering og behandling af gulve – som findes i lejlighederne og på trapper, i kældre, tag, mur, sokkel mv., henhører således under betegnelsen udvendig vedligeholdelse. F.eks. maling af vinduer udvendigt, reparation af toilet, radiatorer, murværk mv.

Må der holdes husdyr i lejemålet?

Det er som udgangspunkt ikke tilladt at holde nogle former for husdyr. Overtrædelse af dette vil medføre ophævelse af lejemålet jf. lejelovens § 83 litra e. og §93 litra g. Dette gælder også ved pasning/besøg af andres husdyr. Husdyr er kun tilladt hvis der foreligger en skriftlig tilladelse hertil fra udlejer.

Hvordan søges boligstøtte?

Det er kommunen, der afgør, hvilke muligheder du har for at få boligsikring. Du skal gå ind på borger.dk og lave ansøgningen digitalt.​

Hvad skal der kontrolleres ved flyttesynet?

Ved flyttesynet kontrolleres bl.a.:​

  • At køkkenbordsplader og andre overflader af kunstprodukter, herunder vinylgulve m.v. er hele og rengjorte
  • At blandingsbatterier, sanitet, fliser og klinkegulve eller lignende er afkalkede
  • At der ikke er boret huller i fliser
  • At alle hårde hvidevarer, herunder riste, er rengjorte og er i hel og funktionsdygtig stand. Eventuelt kulfilter i emhætte skal være udskiftet
  • At afløb og riste er rensede og rengjorte. Eventuel rust skal fjernes, og hvis dette ikke er muligt, skal rustangrebne riste og lignende udskiftes
  • At skruer, søm, rawlplugs og lignende er fjernet fra vægge
  • At el kontakter er intakte og renset af samt at alle dækplader/rosetter er til stede
  • At lejlighedens vinduer er pudset ind- og udvendig
  • At depotrum er ryddet og rengjort, og eventuel have behørig renholdt og passet

Ved flyttesynet vil der blive udarbejdet en flytterapport og i den står der hvilke arbejder som skal udføres. Det betyder at efter flyttesynet der ved man hvilke ting der skal laves i lejligheden.

Hvordan opsiges lejligheden, og hvor lang opsigelsesfrist har man?

De fleste lejemål har tre måneders opsigelse iflg. lejeloven. Dvs. løbende måned + 3 mdr. (tjek lejekontrakten for at se dit opsigelsesvarsel.)​

​Når du ønsker at opsige dit lejemål, skal dette ske skriftligt til vores adresse eller pr. mail.

Du kan hente fraflytningsblanketten, under fraflytning.

​Oplys som minimum:​

Adresse

Lejer nr.

ny adresse

Dato for fraflytning

​Telefonnummer vi kan kontakte dig på for aftale af fremvisninger.

​Husk at datere og underskrive din opsigelse!

​Oplys desuden om du ønsker at vi skal forsøge at udleje dit lejemål inden opsigelsesperiodens udløb.

Så snart din opsigelse er modtaget sender vi dig en skriftlig bekræftelse herfor. Du vil herefter snarest blive indkaldt til flyttesyn.

​Lejemålet skal være helt tømt ved flyttesynet. Nøglerne til lejemålet skal afleveres ved flyttesynet.

Afregning af depositum mm. vil finde sted omkring 6 uger efter flytterapporten er underskrevet (hvis frigørelsesdatoen er senere end synsdatoen er frigørelsesdatoen gældende).

​Opgørelse vedr. varmeforbruget vil blive fremsendt, når varmeregnskabet foreligger.

Hvad gør man, hvis man finder fjel/mangler i lejemålet?

Findes der fejl og mangler ved lejemålet efter indflytning, skal det senest 14 dage efter lejeforholdets begyndelse skriftligt meddeles til udlejer, hvilke fejl, skader eller mangler der er konstateret. Fristen gælder dog ikke, hvis manglen ikke kan opdages ved anvendelse af sædvanlig agtpågivenhed eller der ikke er mulighed for at konstatere manglen med det samme. F.eks. en defekt radiator i en lejlighed, der overtages om sommeren.​

Væsentlige fejl og mangler i lejemålet afhjælpes oftest inden for kort tid. Eventuelle bemærkninger om mindre mangler og kosmetiske fejl gemmes sammen med lejekontrakten, så der ved fraflytning bliver taget højde for dette og man ikke bliver gjort ansvarlig for disse mangler.

Hvordan foregår det, når man skal flytte ind i lejemålet?

Når det er blevet tid for indflytning, kontrakten er underskrevet, og der er indbetalt depositum osv., bliver man indkaldt til indflytningssynet, hvor man vil få nøgler udleveret, samt gennemgå lejemålet.

​Medmindre andet er aftalt i din lejekontrakt, overtages lejemålet desuden nymalet – evt. ny tapetseret – overalt i hvide farver herunder vægge, lofter, gerigter, karme, vinduer, indvendigt med karme, døre og radiatorer, og gulvene fremstår ny slebne og ny lakerede/ny behandlede. Lejemålet er desuden hovedrengjort inden overtagelsen.

​Alle udvendige døre har forsvarlige låse med tilhørende systemnøgler.

Rengørings liste ved fraflytning

Følgende rengøring af lejemålet SKAL være udført ved fraflytning og INDEN fraflytningssynet:

  • Skabe og skuffer i alle rum – køkken, bad, entre og værelser – aftørres på alle flader ind- og udvendigt.
  • Komfur og ovn renses og aftørres ud- og indvendigt.
  • Ovn rum, plader og rist rengøres grundigt.
  • Emhætte og filter renses.
  • Køleskabe rengøres og fryser afrimes, OBS DET MÅ IKKE SLUKKES
  • Armaturer i køkken og bad rengøres og afrenses for kalkaflejringer.
  • Sanitet og bruserum rengøres og afkalkes.
  • Alle fliser i badeværelser afvaskes.
  • Afløb i vaske og i bruserum renses og rengøres.
  • Udluftningsventiler rengøres.
  • Alle gulve og fodlister støvsuges og vaskes
  • Vindueskarme, døre, paneler og dørhåndtag rengøres.
  • Radiatorer rengøres – også mellemrum og bagside.
  • Gardiner, gardinstænger og persienner nedtages, medmindre der er aftalt andet.
  • Egne gulvtæpper og tape på gulvet skal være fjernet.
  • Vinduer vaskes ud- og indvendigt.
  • Pulterrum skal være tømt og fejet.
  • Alle søm, skruer, rawplugs, beslag m.m. fjernes – der skal ikke spartles, det sørger maler for.
  • Egne hvidevarer skal være fjernet fra lejemålet, medmindre andet er aftalt.
  • Terrasse/altan skal være helt ryddet for bohave og fejet.

Opsigelse af lejemål - dokument






    Kontakt os

    Skriv til os gerne via vores kontakt skema og vi vender tilbage snarest muligt.

    Boligtype

    Status

    Compare listings

    Compare